Nieuwsflits

Ananas-appel-peer-banaan-druif!

geplaatst op: 26-11-2015
Wat is de relatie tussen beeld en muziek? Hoe wordt een moderne dans in elkaar gezet? Daar zouden de leerlingen van kunst-beeldend en kunst-muziek uit havo 5 vorige week achter komen! Mevrouw Meulendijks en mevrouw Rijploeg gingen mee op een bijzondere excursie.

In het museum Boymans van Beuningen stonden een museumdocent en leden van het Rotterdams Filharmonisch Orkest klaar voor onze kunstzinnige leerlingen om ze te begeleiden bij de tentoonstelling ‘Tussen Kunst en Klank’. Bij surrealistische schilderijen van onder andere Dali werd klassieke muziek gespeeld van o.a. Debussy. Leerlingen gingen daarna met de orkestleden en de museumdocent in gesprek over de link tussen de schilderijen en de muziek. En ze kwamen goed uit de verf: wat weten ze al veel te vertellen over kunst en muziek!
Daarna was een kunstwerk van Richard Serra aan de beurt, een grote installatie waar een slagwerkconcert werd verzorgd met de klanken van Steve Reich. Deze slagwerkers gaven ook nog een muziekles tussen de kunstwerken, waarbij we het ritme van Reich gingen naklappen. Gelukkig hielp het ezelsbruggetje ‘ananas-appel-peer-banaan-druif!’ erg goed.

Het melodietje bleef niet al te lang in het hoofd hangen, want na het bezoek aan het museum stond een bezoek aan het Scapino Ballet in de planning. Daar bezochten de leerlingen een workshop ‘Iconen van Dans’. Aan de hand van verschillende stijlen uit de moderne dans werd met de leerlingen een choreografie in elkaar gezet.
Op deze dag zijn de examenleerlingen kunst-beeldend en kunst-muziek dus heel actief geweest, want...al doende leert men.

Extra foto's