Nieuwsflits

Ciao Rome

geplaatst op: 10-03-2017
Zondag 12 februari
In de vroege ochtend zondag 12 februari begon de Rome-reis voor VWO 5!
We vertrokken per bus naar vliegveld Zaventem bij Brussel. De busreis verliep erg voorspoedig, we kwamen dan ook ruim op tijd aan op het vliegveld, waar er op ons gemak incheckten bij Alitalia.
Rond de middag waren we veilig geland in Rome. Vanaf het vliegveld hadden we een transfer per bus naar ons hotel, Il Papavero.
In de namiddag hadden we prachtig uitzicht over Rome vanaf de Gianicolo, een mooiere start was ondenkbaar! 's Avonds genoten we gezamenlijk van de Italiaanse keuken.

Maandag 13 februari
Na een volle reisdag hadden we heerlijk geslapen en begonnen we vol energie, zoals iedere dag, de nieuwe dag met een verse cappuccino en een Italiaanse croissant.
We bezochten deze dag het Pauselijke deel van Rome in de stad zelf. De Santa Maria Maggiore als eerst, deze kerk ligt aan een plein met daaromheen verschillenden restaurants. Het interieur van de kerk is rijkelijk versiert. Daaropvolgend bezochten we de Scala Santa, waar de bedevaarders de trap met hun knieën beklimmen, erg indrukwekkend!
Gevolgd door de San Giovanni in Laterano, Santa Croce in Gerusalemme, San Clemente en de S.S. Quattro Coronati. Het waren erg mooie kerken!

Dinsdag 14 februari
Deze dag kwam het klassiek deel van Rome aan bod. We lieten we ons per metro naar de Circus Maximus brengen, vanaf hier liepen we naar Bocca della Verità. Iedereen had de waarheid gesproken, want alle handen zaten er nog aan!
Daarna bezochten we de Santa Sabina. En liepen we langs de Tiber naar de Tarpeïsche Rots, het Capitool en de Santa Maria in Aracoeli, deze kerk lag wat hoger gelegen en had een prachtig uitzicht over de stad!
Na de lunch was het de buurt aan de Mamertijnse gevangenis, De Zuil van Trajanus, la Basilica dei Santi Cosma e Damiano, waar je je ogen uitkijkt, hier moet je een keer geweest zijn! Het Forum Romanum was mede door het prachtige weer een eyecatcher, waar alle oudheid samenkomt!
Hierna bezochten we de Boog van Constantijn en het Colosseum, waar meneer Lemmens vertelde dat er destijds in het Colosseum plaats was voor 55.000 toeschouwers. En om de wilde beesten aan het vechten te krijgen, kregen de beesten enige dagen voor het gevecht geen eten. Vanuit het Colosseum hadden we een mooi uitzicht over het Forum Romanum en Palatino.

Woensdag 15 februari hadden we deel 2 van het pauselijk Rome op het programma staan. De Engelenburcht was daarmee een goede start van de dag! De burcht heeft in dienst gestaan als paleis, fort en gevangenis. Hierna bezochten we de Nederlandse Friezenkerk aan het St. Pietersplein. We werden hartelijk verwelkomt met een bakje koffie!
's Middags kregen we een rondleiding door het Vaticaanse Musea van meneer Lemmens.

Donderdag 16 februari bekeken we Rome als stad van de schone kunsten. We startten de dag bij De Kapucijner crypte en Galleria Borghese, waar we de kunstwerken van Gian Lorenzo Bernini bewonderden!
Gezamenlijk genoten we ’s middags in de zon van broodjes ham/mozzarella/tomaat in het park van Villa Borghese. Met een goed gevulde buik wandelden we naar de Piazza del Popolo, waar we de Santa Maria del Popolo bezochten.
De Fontana di Trevi, Piazza di Spagna met de Spaanse trappen en de Trinità dei Monti maakten deze middag compleet!
De Trevi fontein wordt door prachtige beelden versierd. Iedereen gooide op z'n eigen gemak geld in de fontein. Dat iedereen nog een keer in Rome komt, weten we nu zeker!
’s Avonds gingen we chic dineren met heel de groep!

Vrijdag 17 februari stond het Rome van de Renaissance en de Barok op het schema!
Om 10u hadden we een reservering bij de St. Pietersbasiliek, voor velen de topper van de dag! De Pauselijke grafkelder en de koepel sloten hier mooi op aan. Hierna bezochten we de Santa Maria in Trastevere.
’s Middags vervoerden we ons met het openbaar vervoer naar het historisch centrum van de stad, waar we onze ogen uitkeken bij de Gesù, Sant’Ignazio, Pantheon, Santa Maria sopra Minerva, Piazza Navona, Sant’ Agnese in Agone en de Santa Maria dell’ Anima!

Zaterdag 18 februari maakten we een stadswandeling door het zonnige Rome. Tijdens de wandeling bezochten we twee kerken: de Santa Maria della Vittoria en de Santa Maria degli Angeli e dei Martini.
We sloten de succesvolle reis in Rome af met een heerlijk Italiaans ijsje!
Na een voorspoedige vlucht kwamen we om 17:30 aan op Brussel Zaventem, waar we ons per bus naar Breda lieten vervoeren. Meneer Lemmens vertelde per persoon een leuke soms hilarische anekdote.
Eenmaal aangekomen bij De Nassau werden we warm verwelkomt door onze ouders!
Bedankt voor de leerzame, leuke en zonnige Rome reis! GRAZIE!